Els alumnes de l'Institut Cendrassos de Figueres han desenvolupat diverses plataformes web per donar suport a projectes de recerca científics i divulgatius. El cas més destacat és plastibrain.cat, una web creada per Jan Bonaterra, estudiant del Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Sistemes Microinformàtics i Xarxes, en col·laboració amb el departament de Biologia de la Universitat d'Albuquerque (Estats Units).
La plataforma difon una investigació sobre l'impacte dels microplàstics al cervell humà.
Programació des de zero sense gestors de continguts
Els estudiants han programat les webs utilitzant HTML, CSS i JavaScript, sense fer servir gestors de continguts com WordPress. Aquest mètode de treball els ha permès aprendre el funcionament intern dels llocs web i adquirir habilitats tècniques que els seran útils al mercat laboral.
El professor Oriol Sànchez ha coordinat aquests projectes a l'Institut Cendrassos. Segons els docents del centre, treballar amb encàrrecs reals augmenta la motivació dels alumnes i els ajuda a entendre millor els continguts tècnics.
A més de plastibrain.cat, els alumnes han creat altres dues plataformes:
Salvador Vico, Yuhang i Ian Nicolau han desenvolupat investigadorasupc.cat, una web que dóna visibilitat a les investigadores de la Universitat Politècnica de Catalunya que han rebut reconeixements internacionals.
José Recamales i Biel Pous han dissenyat porque.cat, un lloc web dedicat a explicar l'origen i el significat de refranys populars catalans.
Aprenentatge aplicat al món real
Aquesta metodologia de treball comporta que els estudiants s'organitzin, reparteixin tasques i es comuniquin amb persones externes al centre educatiu. Els alumnes desenvolupen competències tècniques i aprenen a treballar en equip mentre contribueixen a projectes amb utilitat real.
La col·laboració entre l'Institut Cendrassos i institucions com la Universitat d'Albuquerque o la UPC permet als alumnes treballar en projectes professionals durant la seva formació. Els professors del centre destaquen que aquesta forma de treballar prepara millor els estudiants per a la seva futura incorporació al món laboral, ja que els permet experimentar situacions similars a les que trobaran a les empreses.
Els projectes desenvolupats a l'Institut Cendrassos mostren com la formació professional pot combinar l'aprenentatge tècnic amb la col·laboració en iniciatives de recerca científica i divulgació cultural.

